Het Caribische kookboek van Helmi Smeulders – review

Maaike kent de Caribische keuken als geen ander, dus reviewde zij het nieuw verschenen Caribische kookboek van Helmi Smeulders, dat eerder in het Engels verscheen en er nu ook in een Nederlandse vertaling is.

Het Caribische kookboek van Helmi Smeulders

De Caribische keuken is enorm gevarieerd, smaakvol, kleurrijk. Het is een smeltkroes van producten en gerechten van de Indiaanse, Afrikaanse, Aziatische, Nederlandse en Spaanse keuken samengebracht door hun gezamenlijke koloniale verleden. Op de traditionele Caribische menu’s staat vaak gefrituurd eten, stoofpotjes en zoete bolo’s (taarten) en koekjes. Allemaal erg lekker en smaakvol, maar vaak ook wel zwaar en minder gezond.

Helmi Smeulders kreeg de inspiratie om met lokale ingrediënten nieuwe en spannende gerechten te ontwikkelen en hiermee gaf ze (mede) vorm aan de moderne Caribische keuken. Ze heeft diverse succesgerechten gebundeld in een prachtig kleurrijk kookboek: Het Caribische kookboek. Bij het bladeren door het boek loopt het water je al in de mond.

Het Caribische kookboek, tropische gerechten met een modern twist

Zelf heb ik het Engelstalige boek (Island vibes – the joy of caribbean cooking) in huis, maar nu is dan ook de Nederlandstalige editie beschikbaar. Dit hardcover kookboek is iets kleiner dan het Engelstalige exemplaar. In de Nederlandse editie zijn een aantal gerechtjes zijn niet opgenomen omdat deze ingrediënten niet in Nederland verkrijgbaar zijn, daarmee is het Nederlandstalige boek dus wel helemaal Holland proof.

Het boek bevat gerechten voor verschillende momenten van de dag: van heerlijke ontbijtjes, fijne gerechten voor op en bij de barbecue en voor diners met vrienden en familie. Bovendien zijn de gerechten goed te combineren met elkaar en meestal niet al te moeilijk om te maken. Wat ook fijn is: de meeste recepten zijn een stuk gezonder dan de traditionele gerechten uit de Caribische keuken. Naast de recepten is het ook heerlijk om het boek door te bladeren om naar de prachtige foto’s van Curaçao te kijken. Instant vakantiegevoel.

Gekoelde avocadosoep

Zelf maakte ik al meerdere recepten uit het boek, onder andere de papaja ketchup en de ceviche met kokos en passievrucht. Voor het examen van mijn wijncursus, waarbij we ook leren om wijn en spijs te combineren, maakte ik de koude avocado soep. Een heerlijk frisse koele soep die je ook uitstekend in Nederland mee kunt nemen naar een picknick of barbecue. Voor de liefhebbers: wij combineerden deze soep met een Riesling. Het recept van die avocadosoep delen we dan ook graag met je (click hier voor het recept)

De Caribische zon op je bord. Wie wil dit nou niet? Met Het Caribische kookboek haal je dit zonnetje permanent in huis. Het Caribische kookboek is uitgegeven door Nieuw Amsterdam en kost €21,99. Je koopt ‘m in je lokale boekhandel of online.

Gepubliceerd op 18 juni 2020