Ottolenghi Test Kitchen Extra Lekker – review

Gaat dit het eerste Ottolenghi boek zijn waar ik gillend enthousiast over ben? Ik ga het je nú vertellen!

Want het hele korte antwoord daarop is JA! Het heeft tigtien Ottolenghi boeken geduurd, maar deze nieuwe  Ottolenghi Test Kitchen is alles waarvan ik had gehoopt het ooit in een Ottolenghi boek te vinden. Ik riep het zelfs nog in de review van de eerste Ottolenghi Test Kitchen “Toch hoop ik dat er ooit een Ottolenghi boek komt met recepten die je ook echt doordeweeks, zeg in maximaal 45 minuten en met maximaal 10 ingrediënten, op tafel kunt zetten. De potentie is er namelijk echt wel.”

Nou lieve mensen, dat boek is er nu en het heet Ottolenghi Test Kitchen Extra Lekker!

Ottolenghi Test Kitchen Extra Lekker

In dit nieuwste boek staan namelijk héél veel recepten die aan dat criterium voldoen. Maakbare recepten ook, zonder ellelange boodschappenlijstjes, zonder ingewikkelde ingrediënten en bovenal, je wilt álles maken! Zélf maken dit keer. Misschien komt het omdat Noor Murad’s stempel in dit boek nog nadrukkelijker aanwezig is dat ik meer connectie met de recepten voel. De hoofdstukken zijn op basis van een categorie smaakgevers en condimenten. Aan de hand daarvan worden recepten gegeven die erbij passen. Maar ook nu is er weer volop ruimte voor het creatief omgaan met die basisrecepten.

En met die basisrecepten kun je weer spelen om andere gerechten te maken. Het maakt dat dit boek speelser en minder dwingend aanvoelt. Toch is het nog wel steeds echt een Ottolenghi boek. De recepten zijn nog steeds geïnspireerd door het Midden Oosten. Groenten spelen een hoofdrol. Het zijn uitnodigende gerechten waarvan je er gerust meerdere op tafel kunt zetten.

Koken uit Ottolenghi Test Kitchen Extra Lekker

Zoals ik al eerder zei, ik werd dolblij toen ik het boek doorbladerde en een lijstje maakte van wat ik wilde koken. Dat lijstje werd voortdurend langer en langer. Afgelopen weekend maakte ik al de tonijnkroketjes met eierremoulade. De dag erna de aardappeltaart met Gruyere en Feta, waarvan ik vandaag het recept ook met jullie deel.

Diezelfde dag aten we ook de koffiemousse met tahinfudge. Alleen al dat recept maakt dat je dit boek wilt kopen. Zó lekker!

Komende week eten we ook nog de bimi met Gochujang & pindadressing. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er staat zó veel lekkers in dit boek.

Een avond met Yotam Ottolenghi & Noor Murad

Deze week had ik ook nog eens het genoegen aanwezig te mogen zijn bij de bijzondere avond met Ottolenghi in het De La Mar Theater in Amsterdam, waar hij samen met Noor Murad werd geïnterviewd door Yvette van Boven. Vooraf was een select gezelschap uitgenodigd voor een drankje met beide auteurs (die bij dezelfde uitgever zitten als ik). Ik raakte in gesprek met Noor, die ongelofelijk innemend en enthousiast is. Wat ik zo mooi vond om te zien, ook tijdens het gesprek op het podium, is hoe Ottolenghi zo veel ruimte geeft aan zijn team.

In zijn Test Kitchen, die wordt gerund door Noor, werken zes mensen full time aan receptontwikkeling. Niet alleen voor de boeken, columns en tijdschriften, maar ook voor zijn restaurants en deli’s in Londen (zeven in totaal!). Maar die recepten worden daarna verder ontwikkeld door de mensen die in de restaurants werken en ieder drukt daar zijn eigen stempel op. Ottolenghi is in feite de paraplu waaronder meerdere mensen werken en nergens claimt hij degene te zijn die alles bedenkt. Die bescheidenheid maakt hem zo aimabel. Een mooie ontdekking.

En dat is denk ik ook wat me zo aanspreekt aan dit boek. Noor heeft er echt haar stempel op weten te drukken, waardoor de basis – het zijn wel echt Ottolenghi recepten – aangevuld is met haar visie op eten, haar verhalen en achtergronden. Het maakt het er eigenlijk alleen maar interessanter op.

Aanrader voor de liefhebber van toegankelijke en verrassende recepten

Ik denk dat het wel duidelijk is hé. Ik heb eindelijk een Ottolenghi boek in huis waar ik echt razend enthousiast over ben. Toegankelijke en verrassende recepten met die kenmerkende Ottolenghi touch. Ottolenghi Test Kitchen Extra Lekker is in Nederland uitgegeven door Fontaine Uitgevers, kost € 26,99 en is online te koop en natuurlijk ook in de boekhandel.

Gepubliceerd op 9 november 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *