Review van Samen Eten, Pasta & Ramen

Drie boeken waarin noodles voorkomen, het is het perfecte excuus om ze in één review samen te nemen. Ieder boek is overigens volstrekt uniek, daar niet van. Samen Eten is het opvoedkundige kookboek van de Chiappa Sisters, die we al eerder bespraken op Smulpaapje.

In Pasta, van restaurant de Spaghetteria, de titel doet het al vermoeden vooral pastarecepten En dan is er Ramen, hét Japanse noedelboek. Kom, ik vertel jullie er meer over!

Samen eten – Chiappa sisters

Na hun eerste boek kregen twee van de drie zussen kinderen. Dat betekent best het een en ander, ook in culinair opzicht. Maar met Italiaanse roots betekent dat ook een liefde voor lekker eten die er met de paplepel ingegoten wordt. Dus ontstond het idee een boek te maken met snelle, praktische en gezonde recepten voor drukke ouders. De meeste recepten vragen slechts 15 minuten, wie wil dat nou niet?

Praktische tips en familieproof recepten

Naast recepten, heel veel tips en informatie over de eerste fase als je kind net mag eten. Samengesteld in samenwerking met voedingsdeskundige. Wat mag je wanneer geven, waar begin je mee? Maar ook praktische tips als wat heb je als basis nodig in de keuken, wat zit er in je diepvries. Kortom, voor iedereen die nét een baby heeft, of in de peuter/kleuterfase meer inspiratie zoekt voor familieproof recepten. Samen Eten is uitgegeven door Unieboek-Spectrum en kost € 22,50

Pasta – uit de keuken van Spaghetteria

In Amsterdam vind je pasta bar Spaghetteria, een eetcafé/restaurant waar je niks anders dan pasta kunt eten. Zonder opsmuk, maar bomvol pure ingrediënten waarna je voldaan weer verder gaat. Díe recepten zijn nu verzameld in Pasta, 61 wel te verstaan. En die zijn streekgebonden aan de regio war schrijver Stefano CCavallari vandaan komt, Comacchio (in de streek Emilia Romagna). En wie wel eens in Italië is geweest weet dat 10 kilometer verder op een streekrecept volledig anders kan zijn.

Variatie en pure recepten

Wat zo fijn aan dit boek is, is dat er geen voor de hand liggende recepten in staan en dat het echt iets nieuws brengt. Wat nog fijner is, is dat het geen ingewikkelde recepten zijn. Het mooie van de Italiaanse keuken is dat met een paar ingrediënten ze de lekkerste dingen op tafel kunnen zetten. Dus voor meer variatie in de pastagerechten die je maakt, is dit boek een absolute aanrader! Pasta is uitgegeven door Unieboek-Spectrum en kost € 17,50

Ramen – Tove Nilsson

Ik ben er dol op, de Japanse noedelsoep die ook wel Ramen genoemd wordt. In Nederland nog op veel te weinig plekken te koop (met uitzondering van Amsterdam en Rotterdam, voor zover ik weet) en zeker nadat ik het in New York weer at was ik super blij dat dit boek op mijn deurmat viel. Want hierin vind je niets anders dan échte ramenrecepten terug. Tot en met het maken van de noodles toe!

Must have voor de noedelliefhebber

De basis van iedere goede noodlesoep is de bouillon. En ja, als je wilt smokkelen kun je die kant en klaar kopen. Maar wat ben ik blij met de recepten voor de échte ramenbouillon in dit boek. En hoewel ik dól ben op smokkelen waar het kan, ga ik er zeker mee aan de slag! Wil jij ook échte Ramen maken, wil je meer dan de smokkelmethode of gewoon inspiratie om daarna alsnog te smokkelen, dan is Ramen van Tove Nilsson een absolute must-have! Het boek is uitgegeven door Good Cook en kost € 19,95

Recepten

Natuurlijk heb ik ook gekookt uit alle drie de boeken. Uit Samen Eten maakte ik de kippenpastei met zoete aardappeltopping. Uit Pasta de spaghetti met bloemkool. En ik maakte zelf mijn bouillon voor een echte Ramen noedelsoep. Alle drie die recepten komen de komende tijd online. Houd Smulpaapje hiervoor in de gaten!

Gepubliceerd op 3 november 2016