Review van The Culy way of life van Monique van Loon

Een boek van de hand van hoofdredacteur van Culy Monique van Loon maakt nieuwsgierig. Monique (24) is iemand die we op Twitter al een tijdje volgen en haar enthousiasme en liefde voor lekker eten spat van het social mediakanaal af. Met klem benadrukt Monique in het voorwoord van haar boek dat ze geen voedingsdeskundige of diëtist is, maar ‘expert in het goede leven’. Dat maakt ook dat dit boek niet een kookboek is, maar dat Monique je wil meenemen in wat zij verstaat onder het goede leven. En dat lukt aardig!

Inspiratie

Het boek is verdeeld in negen hoofdstukken; De Culy lifestyle, Businesswise koken, Genieten in je eentje, Party Time!, Guilty Pleasures, Healthy & Culy, Love is all, Hotspots verkennen en Tot Slot. Afwisselend krijg je stylingtips, favoriete adresjes, bewaartips maar ook heel veel heerlijke recepten. Die recepten komen grotendeels van de hand van Denise Kortlever, die ook het merendeel van de fotografie van het boek verzorgde. Voor ons heeft een goed (kook)boek meerdere recepten waarvan je denkt, dìe wil ik maken. Wij hebben al snel een lijstje aangelegd met meerdere recepten die wij willen maken. Op dat vlak is dit boek dan ook zeker geslaagd!

Voor kids

Dit boek is niet gericht op kinderen, dat zal niemand verrassen. Toch kijkt Smulpaapje bij ieder boek dat we reviewen of je er ook voor je kinderen iets uit kunt maken, tenslotte begint smaakontwikkeling thuis. En ook dat vinkje kunnen we bij dit boek zetten. Want de kleine amuses die er in staan, bijvoorbeeld de moderne garnalencocktail met mango, zullen op de kinderkersttafel niet misstaan als voorgerecht. En het recept voor wentelteefjes gaat absoluut een keer op onze zondagse ontbijttafel verschijnen. Wij bakten vandaag de kersentaart die in het boek stond voor bij de thee. En aten de toast met avocado en gepocheerd eitje als lunchgerecht. Kortom, ook als je voor je kinderen uit dit boek wilt koken kom je volop aan je trekken!

Tot slot

The Culy way of life is een heerlijk boek, dat lekker wegleest. Het enthousiasme van Monique werkt aanstekelijk en de fotografie draagt bij aan het gevoel dat je snel iets uit dit boek wilt koken. De gerechten zien er stuk voor stuk heerlijk in. Voor beginnende koks staan er een heleboel tips in, die voor de meer ervaren kok wellicht wat overbodig zijn. Desalniettemin krijgt dit boek bij ons een mooi plekje in de kast. En we vermoeden dat we ‘m daar weer regelmatig uithalen. Om iets lekker uit te maken of even wat inspiratie uit op te doen!

Smulpaapje kookt

We proberen van ieder boek dat we reviewen een gerecht te delen in Smulpaapje kookt. Vorige week deden we dat uit Kookavontuur van Jonnie en Thérèse Boer, met hun heerlijke pompoensoep.

Een groot deel van de recepten en foto’s in The Culy way of life zijn van de hand van Denise Kortlever, die ook haar eigen geweldige kooksite TLT-the little things. En hoe leuk is het dat Denise heeft toegezegd deze week gastredacteur van Smulpaapje kookt te willen zijn. Komende vrijdag dan ook een heerlijk recept van haar hand. Met daarbij natuurlijk een van haar prachtige foto’s. Wij kijken er naar uit!

Deze review kwam tot stand met dank aan uitgeverij Bertram & de Leeuw die een reviewexemplaar ter beschikking stelden.

Gepubliceerd op 20 oktober 2013