Review An An van Mai Nguyen

Review An An van Mai Nguyen

An An is een Vietnamees kookboek, met niet alleen heel veel Vietnamese familierecepten, maar vooral doorspekt van liefde voor eten, familie en het doorgeven van tradities. Eet, eet! Het is waar An An voor staat in het Vietnamees, en het is misschien wel de beste en kortste conclusie na het lezen van dit boek. Eet, eet! Je wilt álles eten wat Mai je in het boek voorschotelt. Maar dan ook echt alles.

Familieverhaal

Maar voordat we aan tafel gaan neemt Mai je mee in de geschiedenis van haar familie. Die begint in Vietnam en via de Filipijnen en Hong Kong eindigt ‘ie in eerste instantie in Haastrecht. Met dank aan Herman van Veen. Het is een bijzonder verhaal en grappig genoeg een waar eten al een belangrijke rol in speelt.

Mai verhuist later, samen met haar gezin, nog vele keren en doet overal ter wereld kookinspiratie op. Die vind je terug in dit boek. Maar bovenal spat de liefde voor eten van ieder verhaal, van ieder recept, en voor wie (zoals ik) het genoegen heeft gehad Mai te ontmoeten, ook van haar.

Vietnamees kookboek

Als je door het boek heen bladert valt op hoe kleurrijk het is. Het is sprekend voor de Vietnamese keuken. En hoewel de lijst aan ingrediënten lang lijkt, neemt Mai je aan de hand mee. Ik mocht bij haar thuis, samen met een aantal foodie collega’s, thuis al komen proeven voor het boek uitkwam en het gemak waarmee ze toen liet zien hoe je haar recepten maakt, die geruststelling vind je ook in het boek. Stap voor stap wordt uitgelegd wat je moet doen.

De achtergrondverhalen maken het meer dan een kookboek. Waarom eet men in Zuid Vietnam bijvoorbeeld anders dan in het Noorden. Het komt allemaal aan bod. Het maakt ook dat Vietnam echt kneiterhoog op mijn ‘daar wil ik eten’ lijstje staat. Dat stond het al, maar nu nog meer dan daarvoor!

Vers en kleurrijk

Alle recepten bevatten een aantal standaard ingrediënten, die vaker terugkomen en die dus goed zijn om in huis te hebben. Je krijgt daar een keurig lijstje voor. Daarna kun je eigenlijk aan de slag. Boven ieder recept staat voor welk deel van de maaltijd het bedoeld is, de indeling is namelijk niet op gerechten maar op de levensloop van Mai. Haar herinneringen en heimwee eten. Haar jeugd en het vervolg dat dat in Nederland kreeg, maar ook streetfood en zoete gerechten.

Neem de tijd

Voor sommige recepten moet je echt de tijd nemen. We maakten bij haar thuis Phó (zie hierboven). De lekkerste die ik ooit gegeten heb, maar die kost wel tijd om te maken. Maar geloof me, het is de moeite waard. De Bánh xèo (hartige flensjes met buikspek en garnalen) zijn de lekkerste hartige pannenkoekjes die je ooit gaat eten (zie hierboven). En dan heb ik het nog niet gehad over de loempia’s, naar haar moeders recept.

Ik ging thuis natuurlijk ook zelf de keuken in en maakte het Vietnamese stoofvlees met 5spice en citroengras. Het vlees marineert een nacht in een geweldig kruidenmengsel, waarna het de dag erna in bijna 2,5 uur gaar stooft tot een van de lekkerste stoofgerechten denkbaar. Wat een smaakexplosie. En wat een eitje om te maken. (het recept deel ik hier met je)

Ga aan de slag

Het moge duidelijk zijn. Ik ben fan! De Vietnamese keuken wil je écht gaan ontdekken en doe dat vooral aan de hand van Mai. Ik moest even over mijn ‘dat kan ik niet of dat kost vast heel veel tijd’ angst heen, maar ik heb genoeg recepten in het boek gezien die in een aanvaardbare tijd op tafel staan. En dat ik alles wil uitproberen, proeven maar vooral wil eten, dat is denk ik de beste graadmeter. Aan de slag dus!

Het boek van Mai Nguyen is uitgegeven door Luitingh-Sijthoff, kost € 25 en An An is online en in de boekhandel te koop