Smulpaapje bezoekt – Ella’s Kitchen (in Engeland)
Ella’s Kitchen
We hebben op vrijdagmorgen om 10u afgesproken en nadat we in eerste instantie volledig verkeerd rijden, komen we uiteindelijk op het goede adres. Midden op een terrein met o.a. een garage en andere gekke bedrijfspandjes. Niet wat je in eerste instantie verwacht van een hoofdkantoor. Maar dan zien we Ella’s pand en meteen klopt het. Een boerderij-achtig gebouw en alleen al aan de kleuren zie je dat je goed zit.
Kleurrijk
We worden allerhartelijkst ontvangen en als eerste krijgen we een presentatie over de geschiedenis van Ella’s Kitchen (in Engeland bestaan ze namelijk al 10 jaar!). En die krijgen we in een kamer met echt alles in stijl van het merk. Een heldergele tafel, stoelen in alle kleuren en overal zie je de producten staan en word je uitgenodigd te eten wat je wilt. (wat ik natuurlijk ook niet kan laten, dat snap je)
Geweldig en ‘ fun’ bedrijf
Het hele pand ademt de filosofie van Ella’s Kitchen. Je bent geen financieel medewerker, maar je zit op de afdeling ‘Sums’. Je bent geen HR manager, maar je runt de afdeling ‘Happy people’ . Ook de kantoorruimtes hebben allemaal zulke namen, de ‘Magic Room’ is waar wij straks gaan proeven, maar nu eerst meer over de achtergrond en het ontstaan van Ella’s Kitchen
Van idee naar internationaal bedrijf
Ontstaan letterlijk in de keuken. Van (vader) Paul en zijn twee kinderen, Paddy en – je verwacht het niet – Ella. Ja, Ella bestaat dus echt. Ze is inmiddels wel al een tiener, maar dat daargelaten. De belofte die hun vader destijds (aan zijn kinderen) maakte “dat hij voor goed eten zou zorgen dat gezond en ‘ fun’ was” vind je nog steeds terug op alle verpakkingen.
Inmiddels is Ella’s Kitchen in Engeland marktleider en zijn ze ook in Scandinavië, de VS en Nederland verkrijgbaar. Bij alles wat er binnen het bedrijf gedaan wordt, wordt uitgegaan van 3 basisprincipes; Healthy * Fun * For Kids. (Gezond, plezier & voor kinderen) Een nieuw product? Het gaat langs die lat. Een andere verpakking? Idem. Wordt er aan een van de drie principes niet voldaan, dan wordt het niet gemaakt.
Hoe reageren kinderen op voeding?
Ella’s Kitchen wil daarnaast ook snappen hoe kinderen reageren. Dat is ook waarom alle verpakkingen zo bont van kleur zijn. In het vroege begin, toen Paul aan zijn kinderen vroeg welke knijpfruit ze wilden riepen zij ’the Red one’ Dat is dus bijvoorbeeld waarom hun knijpfruitjes simpelweg de Red One, White One, Purple one etcetera heten.
Smaak gaat voor alles
Wat Ella’s Kitchen aan producten maakt is zeer gevarieerd, maar uitgangspunt is dat smaak voor alles gaat. Hun missie, dat kinderen een gezonde relatie met eten krijgen, begint vanaf het moment dat er voor het eerst vaste voeding wordt gegeven. Dat is de start om kinderen qua smaak uit te dagen. Dus hebben de eerste fruitpurees (binnenkort volgen er die meer gericht zijn op groente als eerste eetervaring) geweldige smaakcombinaties. En wordt er geen suiker of zout toegevoegd. Wel heel veel kruiden en specerijen. En dat proef je dus ook.
Smaaksensatie bij kinderen
Gek genoeg proeven wij volwassenen dat veel minder sterk dan baby’s, die 3x zo intens proeven als een volwassene. Kinderen hebben namelijk 30.000!! smaakpapillen in hun mond, terwijl wij volwassenen er maar 10.000 hebben. Hoe ze dat bij Ella’s Kitchen weten? Uitgebreid onderzoek, werkelijk niks wordt aan het toeval overgelaten. Het maakt wel dat ik nu snap waarom heel veel baby’s zo’n verwrongen gezicht trekken als ze voor het eerst iets proeven. Die smaak moet ongelofelijk heftig ervaren worden
Proeven is weten!
We mochten ook zelf proeven. Van het eerste fruitpureehapje, tot de spaghetti bolognese voor grotere baby’s. En wat mij vooral is opgevallen is de smaak. Je proeft in de groentelasagne, ook al is ie volledig fijngemalen, daadwerkelijk lasagne, je proeft kruiden. Ook de spaghetti bolognese, met stukjes dus voor al wat oudere baby’s, smaakt zoals je zou verwachten van een dergelijke pasta. De voedingsdeskundige Victoria, die alle smaken met ons doorneemt, verklapt dat zij deze ook zelf nog wel eens eet als lunch. Ik snap het nog ook, het smaakt gewoon echt lekker.
De reeks producten in Engeland is enorm. Er zijn yoghurt smoothies, fruitpurees, super smakelijk klinkende maaltijden als Thaise curry, cottage pie maar ook fish cakes. Per land wordt gekeken naar de eetcultuur en wordt de verkrijgbaarheid van producten aangepast. We tippen hen dus alvast dat ze voor Nederlandse babies misschien maar eens aan erwtensoep moeten denken 😉
Primeur
Er werd al wel verklapt dat we in Nederland binnenkort een nieuwe knijpfruit smaak krijgen, een oranje. Niet zoals je zou verwachten met sinaasappel (dat hebben ze gehad, maar die smaak was geen succes), wel met mango en kokos. We hebben ‘m geproefd en dat wordt een hit, kan niet anders. Ook de 2 andere , die in Engeland wel op de markt zijn, daar zijn plannen voor om die in het Nederlands te vertalen.
Smaakontwikkeling bij kinderen
Het was super interessant om de verhalen rondom Ella’s Kitchen te horen. Om met eigen ogen te zien hoe de filosofie van het bedrijf werkelijk in alles terugkomt. Een leuk bedrijf, waar mensen werken die super veel plezier in hun werk hebben. Die mooie producten maken, dat ook. Want zoals Paul destijds al zei, als je geen tijd hebt om zelf te koken moet er een fatsoenlijk alternatief zijn. En Ella’s Kitchen is dat zeker.
Alternatief voor zelf koken
Ik was al fan, maar nu ik het met eigen ogen heb gezien is dat alleen maar sterker geworden. En ja, Smulpaapje’s voorkeur gaat uit naar zelf koken, zonder twijfel. Maar als je dan toch een alternatief zoekt, een keer geen tijd hebt of haast, laat dat dan een product zijn waar daadwerkelijk smaak in zit. Dat (ook al is het kant & klaar) nog steeds bij draagt aan de smaakontwikkeling van jonge kinderen. Want dat heb ik inmiddels gezien en zelf geproefd, dat maken ze echt waar!
Geïnspireerd
Met onze handen vol lekkere spulletjes (oh wat zal onze dochter blij zijn als we haar dit thuis laten proeven) nemen we afscheid. Onder de indruk. Van de filosofie. Van hoe je zo klein kunt beginnen en dan zo groot kunt worden (als je het hebt over inspiratie!) en toch je basiswaarden in tact weet te houden. Petje af!
Wil je meer weten over Ella’s Kitchen neem dan een kijkje op hun – wederom zeer kleurrijke – website. Vergeet ook de Nederlandse Facebookpagina niet te liken! De producten van Ella’s Kitchen zijn onder andere te koop bij Etos, Albert Heijn en Marqt.
Gepubliceerd op 13 augustus 2015