Introductie 3 smaken Honest Tea in Nederland



Introductie 3 smaken Honest Tea

Ter gelegenheid van de introductie van de eerste drie smaken Honest Tea in Nederland was mede-oprichter van het bedrijf, Seth Goldman, voor een bliksembezoek in Nederland. Op het dak, letterlijk, van de grootste dakakker van Europa, werden we tijdens een biologische lunch bijgepraat over de oorsprong van het biologische theemerk, dat sinds vorig jaar voor 100% eigendom is van The Coca Cola Company

Bewaken van je identiteit

Bij mij deed dat overigens meteen een aantal vragen oproepen. Klein biologisch theemerk, in handen van Coca Cola? Is dat een beetje als de grote boze wolf die een geitje opeet? En oké, als dat dan niet zo is, hoe wordt dan de identiteit van het merk bewaakt? Doet zo’n overname afbreuk aan de oorsprong? Het was een van de redenen ook om naar deze lunch te gaan, want wie beter om dat te vragen dan aan Seth Goldman zelf?

Die gaf aan daar ook mee te hebben geworsteld. Maar na 20 jaar kleinschalig te hebben geproduceerd werd het wat hem betreft écht tijd om te gaan opschalen en Coca Cola had het distributienetwerk om dat voor elkaar te krijgen. Eerder waren Nestlé en Danone al investeerders in het bedrijf, maar zij konden die opschaling niet voor elkaar krijgen.

Identiteit Honest Tea

Die identiteit overigens – organic, fairtrade & low cal – is voor Coca Cola juist een van de redenen geweest om het merk te kopen. Goldman; “Coca Cola had in eerste instantie slechts een 40% aandeel in Honest Tea. Pas vorig jaar is het 100% in eigendom, maar ik ben nog steeds nauw betrokken en de kernwaarden blijven ook nu onverminderd gelden. Zonder die kernwaarden is Honest Tea ook niet het merk dat het is geworden in 20 jaar tijd. En als die zouden wegvallen is het merk ook voor de nieuwe eigenaar niet meer interessant, daar ben ik van overtuigd.”

Geschiedenis Honest Tea

Voor het dus werd overgenomen was Honest Tea een zgn. Indy brand. Een merk dat – letterlijk – in de keuken van Goldman werd bedacht in 1998. Goldman, fanatiek sporter, zocht naar een drankje dat hij na het sporten kon drinken, maar waar niet zoveel suiker in zit als in de drankjes die 20 jaar geleden – voor de hele low cal trend inzette – op de markt waren. Een vriend van hem had in India gezien wat je met thee kon maken en zo ontstond het idee om suikerarme ijsthee te maken.

Whole Foods, aan wie ze het idee als eerste voorhielden, was meteen enthousiast en bestelde 15.000 flessen tegelijk. Iets waar de heren niet helemaal op hadden gerekend. Maar het sloeg aan en al gauw groeide het merk uit tot een van de eerste grote organic drankjes in de Verenigde Staten. Inmiddels zijn daar al meer dan 15 smaken op de markt en is er ook een kindervariant, Honest Kids, die zelfs bij alle fastfood ketens in de VS met de kindermenu’s verkrijgbaar is.

Goldman daarover “voor ons is dat super belangrijk, want het betekent dat veel meer mensen nu in aanraking komen met organic en fairtrade drankjes dan daarvoor. Een van de dingen die wij nastreven is dat onze thee namelijk voor alle budgetten beschikbaar is. Dit helpt daar enorm bij, nog los van het feit dat je in fast food restaurants voor je kinderen nu kunt kiezen voor een drankje met maar 40Kcal ipv 100 Kcal.”

Merkgedachte

Organic en fair trade zijn – naast laag in suiker – de belangrijkste pijlers achter de thee. Goldman benadrukt nogmaals dat daar niet aan te tornen valt en als dat wel zou gebeuren de hele merkgedachte weg is. Het is dus de bescherming van het merk, maar ook waarmee het merk groot is geworden.

Groei en impact

De theeplantages waar Honest haar thee inkoopt (de groene thee komt uit China, zwarte thee uit India) zijn allemaal fair trade gecertificeerd en er wordt door Honest ook weer in de mensen terug geïnvesteerd, door middel van bijvoorbeeld onderwijs, infrastructuur en medische zorg)
Goldman vindt het daarom ook zo belangrijk dat zijn merk groeit, “Hoewel ik het belangrijk vind dat we bescheiden blijven wil ik wel directe impact maken. Doordat onze thee op zo veel mogelijk plekken verkrijgbaar is kunnen we die impact vergroten. Dat heeft voor mij ook niks te maken met dollars verdienen. Daar doe ik het niet voor. Wel omdat daarmee de community, waar de thee vandaan komt, mee profiteert van onze groei. ”

Seth Goldman

Goldman is bevlogen. Hij praat, nog steeds, over Honest alsof hij nog dagelijks in zijn eigen keuken de flessen vult. De man wil daadwerkelijk iets bijdragen aan de wereld van biologische thee. Het is mooi om te zien en te gek ook hoe een klein idee kan uitgroeien tot een enorm bedrijf dat inmiddels op zoveel plaatsen te koop is.

Fijn ook dat er een ijsthee is waar geen steviaplant aan te pas is gekomen (wie mij kent, kent mijn afschuw van dit verrekte plantje) maar die wel minder zoet is en lekker doordrinkt (de citroen/honing is mijn persoonlijke favoriet, daarna de framboos. De perzik vind ik nog steeds aan de zoete kant) Ik heb nog wel gevraagd waarom er geen zoetstoffen worden gebruikt, maar er is geen biologische zoetstof nog. Dus dat is heel simpel

Op ’t dak

Als je trouwens binnenkort een keer in Rotterdam bent, ga dan zéker ook even naar Op ’t dak. Deze dakakker, aan de Schiekade, verzorgt ontbijt en lunch en gebruikt daarvoor zoveel mogelijk wat ze zelf op het dak hebben verbouwd. Het was geweldig ook om het verhaal hiervan te horen. Daarnaast heb je werkelijk het meest geweldige uitzicht op Rotterdam.

Disclaimer: voor deze lunchbijeenkomst was ik uitgenodigd door het PRbureau van Coca Cola. Lees hier hoe ik omga met dit soort uitnodigingen.

Gepubliceerd op 25 juni 2018


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit vind je vast ook interessant
3 november 2023
The Farm Table
 
The Farm Table van Julius Roberts

Maak kennis met Julius Roberts. Chef, boer én auteur van het prachtige boek The Farm Table. Een aanwinst voor je kookboekenkast!
29 oktober 2023
Roberta Cucina Povera
 
Cucina Povera van Roberta Pagnier

Lekker Italiaans koken hoeft niet duur te zijn: Roberta geeft een duurzame en eigen draai aan 100 klassieke en eigen cucina povera-gerechten.
9 oktober 2023
Wereldgerechten Karin Luiten
 
Wereldgerechten zonder pakjes en zakjes – Review

Als je Karin Luiten íets kunt toevertrouwen is het wel 100% foolproof recepten bedenken voor iedereen die zonder pakjes en zakjes wil koken.
13 september 2023
Smaakmakers
 
Susan Aretz vaste co-host foodpodcast Smaakmakers

Susan Aretz is de vaste co-host van Smaakmakers. Samen met Zegert van der Linde hebben zij het over alles wat het leven lekker maakt.
9 september 2023
Susan pakt uit
 
Susan pakt uit in september

Er waren volop nieuwe food innovaties. Van chocola tot alcoholvrije drankjes en van make-up tot verpakt brood. Ik zet ze op een rijtje voor je.
22 augustus 2023
Brass Boer Curaçao team
 
Jonnie & Thérèse Boer over Brass Boer Curaçao

Begin dit jaar mocht ik in gesprek met Jonnie en Thèrése Boer, over Brass Boer Curaçao. Een heerlijk gesprek over lokale ingrediënten en Bourgognes.