Gezond eten kun je leren
Natuurlijke nieuwsgierigheid
Er wordt vaak aangenomen dat complexe, abstracte concepten te moeilijk voor kinderen zijn om te begrijpen. Maar de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen maakt dat ze willen weten hoe dingen werken. Met vijf verschillende boeken werd ingegaan op voeding en voedzaam eten. Hoe werkt het verteringsproces, welke voedselgroepen zijn er en hoe helpt voeding bij het functioneren van je lichaam.
Kennis is macht
Een verschillend boek werd wekelijks voorgelezen tijdens de snack pauze. In een ander lokaal aten kinderen hun snacks zonder het verhaal voorgelezen te krijgen. Toen de kinderen 4,5 jaar oud waren kregen ze vragen die in de boeken aan de orde waren gekomen. Het bleek dat de kinderen die voorgelezen waren hun inname van groente, vrijwillige, hadden verdubbeld tijdens hun snack pauze. De kinderen die niet waren voorgelezen aten nog steeds dezelfde hoeveelheid. Het verschil in aanpak tussen kinderen leren meer groente te eten en hen leren waarom het belangrijk is dat ze groente eten bleek in deze aanpak buitengewoon succesvol.
Smulpaapje leert
Smulpaapje onderstreept het belang om kinderen al vanaf vroege leeftijd te leren over goede en gezonde voeding en is blij dat dit onderzoek dat staaft. We zouden niets liever zien dan dat scholen deze taak gaan opnemen in hun lespakket. Smulpaapje gaat onderzoeken welke rol zij daarin, ondersteunend dan wel adviserend kan spelen. Wie zich geroepen voelt nodigen wij van harte uit om contact op te nemen om hier over mee te denken!
Gepubliceerd op 9 juli 2013