Doelen versus realiteit

Doelen 2019
Nadat ik in de zomer van 2018 besloot om zonder management verder te gaan vond ik ook dat ik zelf doelen moest gaan formuleren wat ik wilde bereiken. Zakelijk, maar zeker ook privé. In een notitieboekje schreef ik in week 47 een lijstje van doelen op. Ik weet dat lijstjes voor mij werken. Als ik een to do lijst maak ben ik streberig genoeg om alles af te willen vinken. Dat zou met dit lijstje doelen hopelijk op dezelfde manier gaan werken.
Maar voor sommige doelen heb je meer dan alleen je eigen inzet nodig. Dat kan je netwerk zijn, dat je helpt of je iets gunt. Het kan mazzel zijn, dat het toevallig (bestaat toeval…) nét zo loopt dat je een doel behaalt maar het betekent ook concreet achter je eigen doelen aanjagen.
Doelen versus realiteit
Dit waren de doelen die ik me stelde. En eronder zie je wat er van terecht is gekomen. (onderaan zie je de foto van de handgeschreven doelen, zoals ik ze eind vorig jaar opschreef)
1. Langdurige samenwerking(en)
100% gelukt. Ik was het hele jaar ambassadeur voor NEFF. En ook voor het visbureau ben ik een jaar lang aan het werk geweest. Super gaaf!
2. Column schrijven in een tof blad
Zeker mee bezig geweest. Maar afgeketst. Ik werk niet meer in ruil voor exposure. Dus besloot in dit geval de eer aan mezelf te houden. Maar het blijft onverminderd een wens.
3. Weer een keer in Koffietijd
Het werd geen Koffietijd. Maar wel 5 Uur Live (grappig genoeg wel weer met Quinty Trustfull, met wie ik eerder in Koffietijd sprak) en ook nog Tijd voor Max.
4. Receptuurontwikkeling in opdracht
Meer dan gelukt. Ik mocht receptuur maken voor het Visbureau, voor de campagne Verspillingsvrij, voor NEFF, Aardappels.nl, Zespri, Rueda en voor Patak. Al die recepten kun je teruglezen op Smulpaapje. Waar ik misschien wel het meest trots op ben is dat alle samenwerkingen 100% passen bij de visie die ik met Smulpaapje voor ogen heb.
5. Nieuw boek
Hahaha, nou en óf dat gelukt is. We raakten eind vorig jaar hierover in gesprek en in februari was het definitief rond. Borreltijd ligt sinds half september in de winkel en is een dikke vet hit gebleken. Zó blij mee.
6. Nóg dikkere huid
Als je online zichtbaar bent betekent het ook dat er genoeg mensen zijn die daar wat van vinden en dat ook graag laten weten. Ik kon daar voorheen echt uren wakker van liggen. Daar heb ik dit jaar heel hard aan gewerkt. Net als aan het niet meer alles accepteren wat me gevraagd/gezegd wordt, maar vaker ook mijn eigen inzichten terug te geven. Het niet meer wakker liggen is meer dan gelukt. Het tweede puntje moet ik nog iets vaker oefenen, maar ook daar zit progressie in.
7. Meer tijd voor mezelf
Rust nemen, tijd voor mezelf nemen, een middagje niks doen. Allemaal dingen die ik zó lastig vind. Maar ik heb stapjes gemaakt. Ik luister beter naar de signalen. Ben gaan sporten, zodat ik minimaal 2x in de week 's ochtends echt met alleen mezelf bezig ben. Niet slecht, al zeg ik het zelf…
8. Smulpaapje kindermenu ontwikkelen
Nope. Niet gelukt. Ook geen focus op gehad. Niet erg ook. Wie weet. Ooit.
En wat zijn de doelen voor 2020?
Die ben ik momenteel volop aan het formuleren. Eentje ervan weten jullie al. Het samensmelten van Smulpaapje en CFD op één plek; SusanAretz.nl Een monsterklus, die hopelijk voor veel meer gaat zorgen dan alleen een nieuw platform. Of dat daadwerkelijk lukt lezen jullie volgend jaar 😉

Gepubliceerd op 19 december 2019