de Bijbel van de Japanse keuken – review

Er zijn van die kookboeken waarvan je bij elk recept denkt JA! Ik wil dit. Ik wil dit NU! Eigenlijk zou de review van de Bijbel van de Japanse keuken hierna op kunnen houden, want dat is precies wat dit kookboek teweeg brengt.

Waar de Japanse keuken voor menigeen eentje is die je mogelijk intimideert brengt dit boek het op zo’n manier dat alle recepten te doen lijken. Maar is dat ook zo? Ik dook de (Japanse) keuken in.

Review – de Bijbel van de Japanse keuken

De Bijbel van de Japanse keuken is geschreven door Tosao van Coevorden. Van Coevorden runt in Amsterdam twee zaken – de Japanner – die (zeker na het lezen van dit boek) ernstig hoog op mijn wishlist staan. Hij groeit op bij zijn Japanse moeder, maar kreeg vanuit vaders kant de Joodse tradities mee. Voordat hij zijn eigen zaak opent doet hij ruimschoots ervaring op in verschillende (Japanse) keukens en is hij restaurantmanager bij o.a. Taiko.

Japanse bijbel

Het boek nu. Een dikke pil, zoals we inmiddels gewend zijn van de voorgaande bijbels. Maar je krijgt dan ook waar voor je geld. Het boek begint met een inleiding van de Japanse keuken en de meest gebruikte ingrediënten worden uitgelegd. Die zijn grotendeels bij de toko te koop, dan wel online te bestellen. Ook krijg je nog uitleg over technieken en wat er aan keukengerei gebruikt wordt (of hoe je die kunt vervangen).

Met behulp van foto’s krijg je uitleg over hoe je bepaalde technieken uitvoert. Hoe maak je bijvoorbeeld zelf je ramen noedels of tempura. Het boek is daarna in vijf hoofdstukken met recepten ingedeeld. De regio’s van Japan worden hierin gevolgd. Dit levert een geweldige mix aan recepten op. Veelal zijn het kleine gerechten, die je kunt combineren. Je kunt zo dus kiezen wat jij het lekkerst vindt.

Recepten in de bijbel van de Japanse keuken

Opvallend is dat de meeste recepten niet ingewikkeld zijn. Als je goed de instructies volgt kun je zelfs prima je eigen noedels maken. Je zult, zeker als je niet vaker Aziatisch kookt, wel behoorlijk wat ingrediënten moeten inkopen. Bij ons in de buurt zit een geweldig grote Amazing Oriental, die hadden op twee ingrediënten na alles wat ik nodig had. Dat bleek overigens een enigszins kostbare aangelegenheid. Maar als je de basis in huis hebt kunt je zo en met regelmaat aan de slag.

De recepten zijn geweldig gevarieerd. We maakten de oesters met yuzu maar ook de gebakken noodles met varkensvlees. Het zelf maken van een okonomiyaki stond ook al héél lang op mijn lijstje om een keer te maken en dat blijkt dus veel eenvoudiger dan ik dacht. Boven ieder recept staat of het bedoeld is als hoofdgerecht of een klein gerecht, voor hoeveel personen het is en hoe lang het gerecht ongeveer duurt om te maken.

De receptuur is verder puntsgewijs en bondig geschreven. Soms overigens wel iets té bondig. Bij de yuzu cheesecake staat bij de ingrediënten één pak kandijkoek. Geen gewicht, geen soort, niks. Sommige recepten vragen echt om iets meer uitleg/instructie. Dit is er eentje van. Gelukkig heb ik vaker een cheesecake gebakken, dus kwam het goed. En hij was heerlijk. Maar in een bijbel verwacht je dit soort missers niet.

Koken uit de Japanse bijbel

Liefst had ik overigens álle recepten gemaakt die in dit boek staan omdat echt alles er even lekker uitziet. Samen met man en dochter dook ik een zaterdagmiddag en zondagochtend de keuken in voor een selectie. We maakten verschillende kleine gerechtjes (oesters met yuzu, rundvlees met sesamsaus, oesterzwam gestoofd in sake, en spiesjes van kipgehaktballetjes) en één hoofdgerecht, waarbij we zelfs de noodles from scratch maakten (goals!).

Yakisoba (gebakken noedels met varkensvlees) kun je natuurlijk ook met kant & klare noedels maken, maar we hadden de tijd, dus waarom niet zelf maken! Ook de okonomiyaki hebben we gemaakt. Kortom, een tafelvullende maaltijd met alleen maar lekkers! Ja dat kostte behoorlijk wat tijd en geld, maar alles was heerlijk. Het recept van de okonomiyaki deel ik vandaag met je, die moet echt iedereen een keer gemaakt hebben!

Dikke vette aanrader

Ben je, net als ik, dol op de Japanse keuken en wil je er thuis mee aan de slag maar ben je bang dat het te ingewikkeld is, dan kan ik je geruststellen én aanraden om direct deze bijbel te kopen. Of ik er vaker uit ga koken weet ik heel eerlijk gezegd niet. Het was heerlijk, maar ook best tijdrovend. Dit zal een boek zijn dat je er op bijzondere momenten bij pakt óf als je een keer echt lekker lang de keuken in wil. Ik denk dat ik de volgende keer gewoon bij Van Coevorden ga eten 😉

De bijbel van de Japanse keuken is uitgegeven door Carrera Culinair kost € 31,99 en is in de boekhandel en online te koop. Voor het schrijven van deze review ontving ik van de uitgever een recensie exemplaar. De kosten voor ingrediënten e.d. betaalde ik gewoon zelf.

Gepubliceerd op 5 februari 2020